Business Brunch: Zamesi podjetje
V torek, 7. 5. 2019, je potekal 7. Business brunch, ki je bil tudi zadnji v tem študijskem letu. Dogodek je potekal v prostorih Ekonomske fakultete, tema pa so bila start-up podjetja. Gostile smo Špelo Lukas iz podjetja Pokica, Roka Štifterja in Anito Repše iz podjetja Shine Brown in Matica Vogriča iz podjetja Smart Optometry. Z gosti smo se pogovarjali o njihovih začetkih, pridobivanju kapitala in največjih izzivih, s katerimi so se soočili.
Špela Lukas se je start-upu Pokica pridružila po dokončanem magisteriju na Ekonomsko-poslovni fakulteti v Mariboru. Podjetniško ekipo sestavljajo štirje člani: Špela, njena sestra Maja in njuna partnerja Alen in Uroš, ki je tudi ustanovitelj. Idejo za produkt je Uroš dobil, ko se je potepal po Ameriki, kjer so imeli okrogle kokice z različnimi okusi. Odločil se je za lastno proizvodnjo kokic v Sloveniji, z naravnimi sestavinami.
Z delovanjem so začeli tako, da so se potegovali za posojilo P2, kjer bi lahko dobili nepovratna sredstva – vložili so dovolj kapitala, da bi si s tem zagotovili največ možnih točk znotraj kategorije o višini kapitala in ustanovili d.o.o, da bi zadostili razpisnim pogojem. Kljub temu denarja niso dobili, jim je pa odprtje d.o.o-ja kasneje prišlo zelo prav, saj ji bil pogoj za sodelovane na projektu Štartaj Slovenija. Špela Lukas nam je povedala, da so z dobičkom začeli poslovati v roku enega leta. V podjetju imajo trenutno 2-4 delavce v proizvodnji, ki so na plačilni listi podjetja. Vsi štirje prvotni člani poznajo celoten proces in vedno pomagajo pri proizvodnji, za pomoč pa najamejo tudi študente.
Največji izziv, pred katerega so bili postavljeni, je nov produkt, za katerega so dobili posojilo P2, hkrati pa jim izzive predstavlja tudi prodor na tuj trg. Na začetku so imeli težave tudi pri uvozu posebne koruze, ki sta se jo za prvo proizvodnjo Alen in Uroš sama odpravila iskat na Slovaško.
Rok Štifter in Anita Repše sta študenta podiplomskega programa Ekonomske fakultete. Rok je idejo za izdelek Shine Brown dobil na morju, ko je videl, koliko žensk uporablja izdelke za samoporjavitev. Ugotovil je, da so glavne sestavine izdelkov olja. Prav olje pa njegova družina proizvaja v domači oljarni, zato je želel tudi sam izdelati podoben izdelek. Skupaj s kolegi so se odločili testirati idejo – pripravili so 20 krem in jih poskusili prodajati v center Ljubljane. Embalažo so dobili kar pri Lush-u, njihova ideja pa je bila prava uspešnica, saj so v slabi uri prodali vseh 20 krem in zaslužili 200 eur. Rok Štifter nam je zaupal, da so idejo za ime izdelka dobili med poslušanjem pesmi Diamonds od Rihanne, ki se je vrtela po radiu med tem, ko so o ideji razpravljali v lokalu. Z izdelkom so se prijavili na Start-up vikend, kjer so na predstavi izdelka vprašali prisotne: »Kdo ne želi biti poleti bled kot stena?«, dobili dober odziv in zmagali.
Podjetje so začeli razvijati v inkubatorju in s spletno prodajo preko Facebooka, kjer so naročila dobivali kar prek zasebnih sporočil. Rok je kmalu odprl s.p. Pomagalo mu je tudi to, da prihaja iz podjetniške družine, kar pomeni, da je že imel nekaj znanja. Z dobčikom so začeli poslovati že v 2. mesecu poslovanja, v osnovni kapital so vložili lastna sredstva, ki so se jim sedaj že povrnila. V prvem letu so prodali 2500 krem in dosegli pol miljona ljudi v Sloveniji prek družbenih omrežij, potem je sledila širitev na tuje trge, s katero nameravajo še nadaljevati. Trenutno se spogledujejo z germanskimi trgi, načrtujejo pa tudi osvajanje Južne Amerike in kasneje še Avstralije.
Ustanovitelja Shine Browna sta nam tudi povedala, da jima je največji izziv predstavljala sezonskost produkta – ker je po izdelku večinoma povpraševanje poleti, je bila njihova proizvodnja omejena zgolj na 4 mesece. Prav to je glavni razlog, da so se odločili razširiti njihovo ponudbo in razvili masko za lase, ki je postala velik hit, proizvajajo pa tudi olja, bronzerje in izdelke za negovanje kože. Za dodatno vrednost produkta so maski za lase dodali tudi krtače za lase.
Shine Brown veliko sodeluje tudi z vplivneži. Te so kontaktirali kar prek Instagrama in jim pošiljali kreme. Ti pa so v zameno objavili sliko produkta in promovirali njihove izdelke. Hkrati so pridobili tudi zveste uporabnike, ki so samoiniciativno in z veseljem objavljali fotografije z njihovimi izdelki na družabnih omrežjih.
Matic Vogrič je eden izmed ustanoviteljev podjetja Smart Optometry. Sam je optomerist, šolal pa se je v Angliji in Zagrebu. V diplomski nalogi je razvijal digitalno rešitev za izboljšavo vida in ugotovil, da je rešitev zelo dobra. Tako je dobil programerja in nastala je aplikacija za pomoč specialistom Smart Optometry. Kasneje se je vpisal v magisterij v Nemčiji, kjer je nekaj mesecev preživel v Ameriki in nastala je ideja za novo aplikacijo AmblyoPlay, ki je namenjena otrokom, ki imajo težave z vidom.
Podjetje so ustanovili z nekaj osnovnega kapitala in posojilom, ki so ga prejeli na razpisu P2. Kmalu je v podjetje investiralo tudi lokalno podjetje Kolektor, pred kratkim pa še podjetje Salus, s čimer si obetajo globalno širitev. Točko, kjer bodo pokrili svoje vložke in začeli poslovati z dobičkom, pričakujejo v letošnjem novembru. Na začetku z aplikacijo Smart Optometry ni bilo dovolj dobička, ker niso dosegli dovolj kupcev. Rešitev so našli v tem, da so aplikacijo začeli propagirati kot brezplačno in tako dosegli okrog tristo prenosov aplikacije dnevno ter naredili odlično podlago za lansiranje nove aplikacije, ki je izšla kasneje in je plačljiva. Med uporabniki je aplikacija dobro sprejeta – opažajo izboljšanje vida ter kar v 90% podaljšajo mesečno naročnino za uporabo. Z ohranjanjem uporabnikov torej nimajo težav, zato jim največji izziv predstavlja pot do kupca in iskanje novih uporabnikov. Matic Vogrič nam je povedal, da si v prihodnosti želijo širitve na čim več tujih trgov, ampak morajo temu prilagajati tudi cene. Trenutno so njihovi največji kupci Američani.
Matic je tudi spregovoril o izzivu poznavanja ciljne skupine. Kot primer nam je povedal, kako so največjo zanimanje po aplikaciji dosegli po omembi podjetja v komentarju pod objavo na temo slabega vida med otroci v skupini Mamice na Facebooku.
Za konec so nas podjetniki nagovorili k temu, da se tudi sami podamo na podjetniško pot in nam za spodbudo namenili nekaj motivacijskih besed. Špela iz Pokice je dejala: » Priporočam, da svoje ideje delite z ostalimi, ne bojte se, da bi vam jo kdo ukradel. Ekipa vedno doprinese k razvoju; da ti dodaten zagon, saj vsaj eden izmed vseh vedno vztraja.« Z njo se je strinjal tudi Rok iz podjetja Shine Brown in dodal »Obkrožajte se z ljudmi, ki vas bodo dvignili.« ter nas pozval, naj se čimprej lotimo dela, saj prej kot začnemo, prej bo sledil veliki preskok. Matic iz Optometry je zaključil z besedami: »Finance so minljive. Če imate voljo, boste vedno našli nekoga, ki bo vložil v vašo idejo – pomembni so čas, motivacija in smisel za vodenje.«
Dogodek smo sklenili ob prijetnem kramljanju ob prigrizkih in napitkih naših sponzorjev, podjetij Pokica, Cockta, Barcaffe in Vivo Catering ter opremljeni z novo motivacijo za bodoče podjetniške podvige.
Za konec serije letošnjih Business brunchev se zahvaljujemo vsem letošnjim gostom in obiskovalcev ter Društvenemu stičišču STIKS pod okriljem ŠOU v Ljubljani, ki nam je finančno pomagalo pri izvedbi dogodkov.